تبلیغات
آرمان جوان - بهترین نوع تشویق-تشویق بیجا-تشویق غیر مادی-قسمت۳

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo

<

كد پرواز پرندگان



نویسنده :آرمان جوان
تاریخ:یکشنبه 17 اردیبهشت 1391-09:33 ب.ظ

بهترین نوع تشویق-تشویق بیجا-تشویق غیر مادی-قسمت۳

بهترین نوع تشویق آن تشویقى است که بگفته روانشناسان از تأییدى درونى برخوردار بوده و طفل از انجام عملى قلباً احساس رضایت کند. این حالت شاید در سنین خردسالى براى کودک بدست‌آمدنى نباشد ولى از حدود سنین ۷ سالگى به بعد که مسأله تفکر منطقى در کودک پدید آمده و رشد پیدا مى‌کند این امر حاصل ‌شدنى است.

بهترین نوع تشویق آن تشویقى است که بگفته روانشناسان از تأییدى درونى برخوردار بوده و طفل از انجام عملى قلباً احساس رضایت کند. این حالت شاید در سنین خردسالى براى کودک بدست‌آمدنى نباشد ولى از حدود سنین ۷ سالگى به بعد که مسأله تفکر منطقى در کودک پدید آمده و رشد پیدا مى‌کند این امر حاصل ‌شدنى است.

اساس مسأله این است که وجدان در کودک رشد کند، او حقیقت یک امر را بیابد و آن را درون خود لمس و احساس کند. از حدود سنین ۷ سالگى مى‌توانیم ارزش انجام وظیفه و قد است آن را در ذهن‌ها مستقر سازیم و با تذکر و القاء، و با نشان‌دادن ارزش عملى امور را به وضع و حالتى برسانیم که قلباً از امرى اظهار رضایت کند.

ما چاره‌اى نداریم جز اینکه کودک را به فواید امور مورد ترغیب خود آگاه کنیم و نشان دهیم که آدمى باید وظیفه‌شناس باشد و لذت کار و کوشش جز در سایه وظیفه‌شناسى میسر نیست. نمونه‌ها و مصداق‌هاى بسیارى را در این زمینه مى‌توان به کودک معرفى کرد طورى که در هر کار نمونه‌اى را عرضه کرده باشیم.

کودکان و بزرگتران اگر به حقیقت امرى دست یابند و بدانند که ارزش‌ها در گرو وظیفه‌شناسى‌هاست دیگر نیاز به محرک و استارت ندارند.

تشویق غیر مادی

همچنین از نکات مهم در تشویق این است ک بکوشیم تا حدود امکان تشویق‌ها کمتر صورت مادى پیدا کند. تکیه اساسى روى جنبه‌هاى غیرمادى باشد. این‌امر بدان خاطر است که اگر بنا شود ما براى هر کار خوبى از کودک سرمایه‌گذارى مادى کنیم:

۱. پول و ثروت ما قد نمى‌دهد از آن بابت که براى مؤثر واقع شدن تشویق ناگزیریم در هر مرحله تشویق مادى خود بیش از دفعات قبلى باشد. مثلاً اگر دفعه اول معادل ۲۰ ریال سرمایه‌گذارى کنیم دفعات بعد باید بترتیب ۲۵-۳۰-۴۰ و ... ریال باشد. و گرنه تشویق ما از نوع تکرار مکرر خواهد بود که اثرش را از دست مى‌دهد.

۲. کودک تدریجاً فردى مادى مسلک و مال دوست و در آن افراطى بعمل مى‌آید و در برابر هر کارى که انجام مى‌دهد انتظار مادى خواهد داشت در حالیکه ما در حال و آینده نیاز داریم به افرادى که در مواردى لازم براى حفظ و سلامت حیات اجتماعى از جان و مال خود سرمایه‌گذارى کرده، توقعى هم از کسى نداشته باشند.

در سایه چنین تشویقى عادت غلطى در کودک پدید مى‌آید که بعدها قابل تداوم و ادامه نیست. زیرا او دیر یا زود وارد اجتماع مى‌شود و همان توقعات را از اجتماع دارد و طبیعى است که اجتماع آن را برآورده نکند. و این خود مایه ترک وظیفه بخاطر یأس و سرخوردگى است. مى‌دانیم که اجتماع حتى در تشویق کلامى مفت و بى‌مایه سهل‌انگار است تا چه رسد به آن چیزهائى که بار مالى به همراه دارد.

تشویق بیجا

در همین رابطه ضرورى است به این نکته متذکر شویم که شدت علاقه والدین و مربیان به کودک نباید سبب آن شود که طفلى بیجا و بدون استحقاق مورد تشویق قرار گیرد و کارنکرده به اجر و مزدى برسد زیرا این‌ امر ارزش تشویق را بعنوان وسیله‌اى محرک و جهت‌دهنده از بین مى‌برد.

تشویق یک وسیله و یک ابزار کمکى براى تربیت است. باید دید آن را در کجا و چگونه باید بکار برد. بهنگامى باید طفل را تشویق کرد که هدف ما این باشد اندیشه حساب شده‌اى را در کودک تثبیت کرده، پایه استوارى را در تربیت او بگذاریم، آن هم در حد و میزانى که او پس از آن به راه افتد و با اطمینان خاطر و امیدوارى به پیش رود.

تشویق بیجا نوعى تصنع براى کودک بحساب مى‌آید و کودک در حد درک و شعور خود تصنع را مى‌تواند دریابد و این درک به زیان پرورش اوست. کودکان گاهى مى‌دانند والدین و مربیان بخاطر مقاصد خاصى امروز او را مورد تشویق قرار مى‌دهند تا فردائى برسد و از آن بهره‌بردارى کنند.

آنجا که جاى استحقاق نباشد، طفل از هرچه که تشویق نام دارد گریزان است و بیزار. عطش او در طلب رشد و ارتقاء فرو نشانده نمى‌شود و انتظارى از او برآورده نخواهد شد. بهنگامى تشویقش کنیم که طفل لااقل تا حدودى خود را مستحق آن بداند.

تشویق غیر مادی

همچنین از نکات مهم در تشویق این است ک بکوشیم تا حدود امکان تشویق‌ها کمتر صورت مادى پیدا کند. تکیه اساسى روى جنبه‌هاى غیرمادى باشد. این‌امر بدان خاطر است که اگر بنا شود ما براى هر کار خوبى از کودک سرمایه‌گذارى مادى کنیم:

۱. پول و ثروت ما قد نمى‌دهد از آن بابت که براى مؤثر واقع شدن تشویق ناگزیریم در هر مرحله تشویق مادى خود بیش از دفعات قبلى باشد. مثلاً اگر دفعه اول معادل ۲۰ ریال سرمایه‌گذارى کنیم دفعات بعد باید بترتیب ۲۵-۳۰-۴۰ و ... ریال باشد. و گرنه تشویق ما از نوع تکرار مکرر خواهد بود که اثرش را از دست مى‌دهد.

۲. کودک تدریجاً فردى مادى مسلک و مال دوست و در آن افراطى بعمل مى‌آید و در برابر هر کارى که انجام مى‌دهد انتظار مادى خواهد داشت در حالیکه ما در حال و آینده نیاز داریم به افرادى که در مواردى لازم براى حفظ و سلامت حیات اجتماعى از جان و مال خود سرمایه‌گذارى کرده، توقعى هم از کسى نداشته باشند.

۳. در سایه چنین تشویقى عادت غلطى در کودک پدید مى‌آید که بعدها قابل تداوم و ادامه نیست. زیرا او دیر یا زود وارد اجتماع مى‌شود و همان توقعات را از اجتماع دارد و طبیعى است که اجتماع آن را برآورده نکند. و این خود مایه ترک وظیفه بخاطر یأس و سرخوردگى است. مى‌دانیم که اجتماع حتى در تشویق کلامى مفت و بى‌مایه سهل‌انگار است تا چه رسد به آن چیزهائى که بار مالى به همراه دارد.


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 

نوع مطلب : سخنی با معلمین 

leliapezley.wordpress.com
چهارشنبه 18 مرداد 1396 05:44 ب.ظ
Hello friends, how is the whole thing, and what you wish for to say on the topic of this
article, in my view its in fact amazing in support of me.
manicure
یکشنبه 20 فروردین 1396 12:19 ق.ظ
Unquestionably believe that which you said.
Your favorite reason seemed to be on the net the
simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while people consider worries that they just don't know about.
You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people could take
a signal. Will probably be back to get more.
Thanks
ایوب ایوبی
شنبه 30 اردیبهشت 1391 09:54 ب.ظ
اشعاری که در اوّلین کتابم منتشرشد:(صفحهٴ 143)
وطن
1) وطن رۏچِـن وطن ماهِـن خدایا
وطن نازُکْ تَـوارڃ بو پَـه ما را
2) وطنْ آرامِشَـیْحْ جاهِـنْ پَه مـردانْ
تَنَکْ چَمّڃـنْ لـَبڃ داری پـَه مَـردان
3) عجب وَشـَّـنْ تَهی لِمْبوتَهی مَچّ
مَنی فَـرْشَـن تَهی کۏه وتَهی کـَچّ
4) تَهی نـۏد و تَهی جَمْبَـرتَـهی ساز
کجا کِـلـَّن مَنا راحت تَهی ناز
5) دِلَیْحْ یادان کَدڃـن چُـکـَّـیْحْ پَه دَنْتانْ
مَنی عِـشْکا کـَـدی سِنْدَیْحْ گـۏن لُـنْــ̈طانْ
6)گـَنۏکِـنْ دلْ پَما نَرْمڃـنْ کـَپۏتان
پَه بِچْکـَـنْدان پَما سبزڃـن بَـرۏتان
7) مَنی جنّت هـَما هُـشْکڃن دِرَچْکان
وطن پُـلّـِنْ چَه ما پُـلّڃـنْ بَچَکـّان
..........................................
8) عجـبْ گـَـزّوکـَهیرَنْ تیّ وطن جان
عجبْ شِردڃن ڌَ گارنْ تیّ وطن جان
9) تَهی جَـمْبَـرْ چَه گـۏدامان وَرَنْ شیر
تَهی عاشک چَه تیّ چَـمّانْ وَرَنْ بـیر
10) وِری وِیْری بِیوتی پولْ؛لـُـویو
عجب زڃـبا تَهی باغ وتَهی جو
11) تمنّای دل ما را تودیدی؟!
چَه مَـیْـحْ باغا گـُل وپُلّڃ نچیدی؟!
12) دل شیدا ازآن بویت چه گوید؟
اگرگوید به جز غُصِّه چه روید؟!
13) صدیقی یا عزیزی یا حبیبی
بکن رحمی بشو بر دل طبیبی
14) گـُـشُـنْ شَـیْرڃ پَه تهران وپَه شیراز
وطنْ مَـیْگنْ چَه گرگان وچَه سرباز
15) وفای زاهدانیّان پَه من گـَـنْجْ
مَنی دوری شَه تَوْ بوتـَّـه دلَـیْحْ رنج
16) گـَـنۏکـِن دل پَه ما دیداریاران
پَه ما مِهْروپَه ما برف ڌَ گاران
..................................................................
17) تـَهی کوچَه مَنی یاتان دمادم!!
شَه تیّ جانا وفاداری مَـبا کم!!
18) شَپَـیْحْ دلْ نڃکشهرا بَن عجب وَشّ
نَه بُهتـان ونه غیـبَت بی نه گِرْکـَـشّ
19) گـُـشُنْ گالڃ پَه لاشاروعُمَیْری
پَه چَهْــباروپَـه بِــنْت ودَشْـتِـیاری
20) وطن وَشـِّـن پَـه هَرانسان عاقل
نَکـَـنْ دوری چَه آ کۏهانْ مَـنی دل
21) شـَـپَیْحْ اِسْتارومَهْتاپا گـَـنـۏکـُـن
تَهی نـا و تَهی وۏشانْ وَرۏکـُـــنْ
22) عجب شَرَّنْ تَهی کـۏنـَرْ تَـهی داز
کِه ایّوبا دَیَنْ گال وگـُـشَنْ راز
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر